اطلاعيه مطبوعاتي
گزارشگران بدن مرز گزارشگران بدن مرز

پنجشنبه ۱۶ جوزا  ١٣٨٧

 

 

يکسال پس از قتل ذکيه ذکي مصونيت از مجازات عاملان جنايت موج حمله خشونت بار ديگری عليه روزنامه نگاران زن را ممکن کرده است

 

گزارشگران بدن مرز یکسال پس از قتل ذکیه ذکی سردبير راديو " صدای صلح" تاسف عميق خود را از عدم پيشرفت تحقيقات و عدم مجازات آمران و عاملان قتل وی اعلام مي کند. عبدلاحد رنجبر همسر وی به گزارشگران بدون مرز گفته است که تحقیقات تا به حال پيشرفتی نداشته است و اين ممکن است به دليل نفوذ آمران قتل در قدرت باشد.

 

گزارشگران بدن مرز در اين باره اعلام مي کند " امروز ما ياد و نام زني نمونه را گرامي مي داريم که سمبل تولد دوباره رسانه های مستقل در افغانستان بود. ما با خانواده  و دوستانش در زنده نگاه داشتن يادش همراه و  از خواست آنها برای اجرای عدالت حمايت مي کنيم. مصونيت از مجازات آمران و عاملان قتل ذکيه ذکي موج تازه ای از خشونت عليه روزنامه نگاران زن را دامن زده است.  در پي قتل اين روزنامه نگار شجاع  تا امروز بيش از پانزده روزنامه نگار زن افغاني مورد تحديد و تهاجم قرار گرفته و به سکوت وادار شده اند.  ما  در اين باره خواهان اقدامات درخور و فوری دولت افغانستان هستيم."

 

خانواده ذکيه ذکي و همسرش عبدلاحد رنجبر در ١٦ جوزا مرکز فرهنگي را به نام ذکيه ذکي  با حضور شخصيت های فرهنگي، سياسي و برخي از دولتمردان افغاني  بازگشايي مي کنند. در اين باره  عبدلاحد رنجبر به گزارشگران بدون مرز اعلام کرد " اين مرکز فرهنگي را ذکيه ذکي بنياد گذاشت، کاری بود که او مي خواست انجام دهد و بعد از شهادتش من کار را پيگيری کردم " در باره تاثير اين  قتل بر فضای مطبوعاتي عبدلاحد رنجبر مي گويد " من فکر مي کنم  تاثير بسزايي داشته است، روزنامه نگاران زن بيشتر مي ترسند و به نتيجه نرسيدن تحقيقات اين وحشت را بيشتر کرده است." نجيبه ايوبي  مدير اجرايي  امور رسانه ای کليد گروپ با اين نظر هم رای است. وی مي گويد " مرگ ذکيه ذکي و نتيجه روشن ندادن تحقيقات در ميان روزنامه نگاران به ويژه روزنامه نگاران زن نااميدی را دامن زده است، عدم اعتماد به آينده ترس را بيشتر کرده است. وقتي زني فعال را به قتل برسانند و هيچ اقدامي نشود تاثير آن در روحيه افراد انکار ناپذیر است"

 

فريده نيکزاد معاون سردبير خبرگزاری پژواک که خود نيز مورد تحديد قرار گرفته است. در باره قتل دوست و همکارش ذکيه ذکي مي گويد " روزنامه نگاران زن به ويژه در وضعيت بدی بسر مي برند مشکل امنيت مهمترين مشکل ما است. وقتي مي کشند و هيچ توجه ای هم به پرونده نمي شود،  تهديد به مرگ ادامه پيدا مي کند و طبيعي است که تاثير بر کار و زندگي ما بگذارد."

 

يکسال پس از وقوع قتل، شش مرد مضنون به قتل دستگير شده از سوی پليس آزاد شده اند. خانواده و همکاران ذکيه ذکي تائيد مي کنند که عدم پيشرفت تحقيقات از سوی آمران قتل صورت مي گيرد. وعده داده شده از سوی وزير کشور در بعد از قتل مبني بر يافتن و مجازات عاملان قتل تحقق نيافته است. مقامات مسئول در آغاز طالبان را به انجام اين قتل متهم کرده کردند اما نزديکان اين خبرنگار جنگ سالاران محلي و ذینفوذ در قدرت را متهم مي کنند. 

 

در شبانگاه ١٥ جوزا( ٦ ژوئن) دست کم سه مرد مسلح ناشناس وارد خانه ی اين روزنامه نگار شده و با شليک هفت گلوله وی را در برابر چشمان پسر دو ساله اش تیر باران کردند. ذکیه ذکی سی و پنج ساله که مديريت يک مدرسه را نيز بر عهده داشت از هشت سال پيش و در زمان حکومت طالبان سردبير و گوينده ی اين راديو بود. در سال ٢٠٠٢ و در بعد از سرنگوني طالبان مديريت راديوی مستقل صدای صلح را بر عهده گرفت. برنامه های اين راديو عمدتا در باره ی حقوق بشر و آموزش به زنان و همچنين در باره مشارکت زنان در جامعه بود. ذکیه ذکی راديو صدای صلح را "خانه ی همه ی شهروندان" مي دانست و مي گفت "اينجا تنها جايي است که مردم آزادانه مي توانند سخن بگويند." اين روزنامه نگار و همکاران اش بارها از سوی جنگ سالاران محلي مورد تهديد قرار گرفته بودند.ذکیه ذکی روزنامه نگاری متعهد و منتقد بود، وی علنا از جنگ سالاران و طالبان انتقاد مي کرد. در سال ٢٠٠٢ وی در ملاقات با نمايندگان گزارشگران بدون مرز بر تهديدات و فشار های اعمال شده بر وی و راديو صدای صلح سخن گفته بود. در مارس ٢٠٠٥ ذکیه ذکی از جمله چهار زن معروف افغانستان بود که از سوی فيلم مستندی با همکاری يونسکو به سراسر چهان معرفي شد.

 

نيلوفر حبيیي مجری جوان تلويزيون ملى هرات  يکي از آخرين رزونامه نگاران زن مورد تهديد و تهاجم قرار گرفته در افغانستان، از سوی "مرکز دوهه برای آزادی اطلاع رساني"  مورد پذيرش قرار گرفت. نيلوفر حبيیي در بدو ورود اعلام کرد که " از اينکه در امنيت بسر مي برم احساس آرامش دارم اما برای همکارانم نگران هستم.  تحديد آزادی بيان به ويژه روزنامه نگاران زن در افغانستان در ماه های اخير شدت يافته است."


June 8th, 2008


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها